Jenis Penyelenggaraan

JENIS PENYELENGGARAAN

Ad-hoc
“Ad-hoc” biasanya merujuk kepada penyelenggaraan yang dibuat secara tidak dirancang atau secara mengejut.

- Intterupptive
Penyelenggaraan ini dibuat apabila berlaku kerosakan yang memerlukan pembaikan segera.Setiap peralatan akan ditutup untuk proses penyelenggaraan.Proses penyelenggaraan ini perlu dilakukan segera untuk mengelakkan kerosakan lebih serius.Ini bermakna proses kerja peralatan lain akan terganggu semasa proses pembaikan sedang dilakukan.

- Non-intteruptive

Penyelenggaraan ini dibuat apabila berlaku kerosakan yang memerlukan pembaikan segera.Tetapi peralatan lain tidak akan ditutup semasa prosespenyelenggaraan ini dilakukan.Proses pembaikan ini tidak akan mengganggu peralatan lain dan peralatan lain dapat berfungsi seperti biasa semasa proses pembaikan dijalankan.

Ad-hoc Scheduled
“Scheduled” biasanya merujuk kepada penyelenggaraan yang dibuat secara dirancang. Setiap penyelenggaraan telah dirancang terlebih dahulu sebelum proses penyelenggaraan dilakukan.

- Intterupptive
Penyelenggaran jenis ini akan mengganggu peralatan lain dimana peralatan lain perlu ditutup. Ini bermakna proses kerja peralatan lain akan terganggu semasa proses pembaikan sedang dilakukan.Perancangan awal telah dibuat untuk memastikan setiap peralatan telah diselenggara dengan teliti. Jadual penyelenggaraan telah dikeluarkan sebelum proses penyelenggaraan ini.

- Non-intteruptive
Penyelenggaran jenis ini tidak akan mengganggu peralatan lain dan peralatan lain dapat berfungsi seperti biasa semasa proses pembaikan dijalankan. Perancangan awal telah dibuat untuk memastikan setiap peralatan telah diselenggara dengan teliti.Jadual penyelenggaraan telah dikeluarkan sebelum proses penyelenggaraan ini.

Comments

Popular posts from this blog

Jenis-Jenis Penyambung Kabel Komputer

Penyelenggaraan Rangkaian Komputer

Pengenalan Kepada Asas Pengkabelan Rangkaian