Network Maintenance Preventive Report

1.0 NETWORK MAINTENANCE PREVENTIVE REPORT



1.1 Faulty part

Setiap kerosakan perkakasan perlu direkodkan di dalam network maintenance preventive report. Ini kerana untuk memudahkan proses seterusnya iaitu corrective maintenance. Di dalam network maintenance preventive report, setiap kerosakan perkakasan selepas preventive maintenance perlu diperincikan untuk mengelakkan kesilapan menggantikan perkakasan yang rosak kepada yang baru.Pastikan jenis adalah sama,jumlah memori adalah sama,jenis motherboard yang digunakan sesuai dengan processor yang digunakan.

1.2 Maintenance history
Sebelum menjalankan preventive maintenance,periksa rekod samada peralatan tersebut pernah menjalankan preventive maintenance/corrective maintenance atau tidak. Ini kerana untuk memastikan pemeriksaan lebih teliti dapat dilakukan.Setiap peralatan yang pernah digantikan dengan perkakasan akan diteliti untuk memastikan ianya beroperasi ditahap optimum.

1.3 User history
Periksa penggunaan peralatan tersebut.Siapa yang menggunakannya sebelum ini.Ini dapat memastikan bahawa peralatan itu adalah dalam keadaan terbaik.Sekiranya pelajar yang menggunakan peralatan tersebut sudah pasti peralatan tersebut digunakan dengan kerap.Pemeriksaan keseluruhan peralatan yang diperiksa dapat memastikan ianya berfungsi dimana semua port perlu diperiksa.Apabila terlalu ramai pengguna,sudah pasti tahap kemampuan peralatan itu tidak berada di dalam tahapyang optimum.


2.0 CORRECTIVE MAINTENANCE TASK
2.1 Faulty parts replacement



2.1.1 Cable
Kabel rangkaian adalah arteri dan urat Internet. Rangkaian berwayar adalah yang paling boleh dipercayai daripada pilihan yang ada untuk menyediakan infrastruktur rangkaian kerana ia menyediakan kelajuan tinggi, adalah kurang terdedah kepada kegagalan dan mempunyai mata kurang kegagalan untuk memeriksa semasa penyelesaian masalah. Kurang terdedah kepada kegagalan, walaupun, tidak membuat ia sangat mudah .Kabel mengkin berpintal, terperangkap dalam pintu , mempunyai klip pecah dan menjadi tidak boleh dipercayai kerana mereka ditarik dan terikat dalam knot semasa pengangkutan.

Gantikan setiap kabel yang rosak dengan kabel yang sesuai dan mengikut spesifikasi kabel asal. Setiap penggantian kabel perlu dibuat dengan teliti dan mengikut prosedur.

2.1.2 Patches
Satu aplikasi yang telah dipasang menggunakan Microsoft Windows Installer boleh dinaik taraf dengan memasang semula pakej pemasangan dikemaskini (Fail .msi), atau dengan menggunakan patch Windows Installer (fail .msp) dengan permohonan itu.
Tampalan Windows Installer (fail .msp) adalah pakej serba lengkap yang mengandungi maklumat terbaru bagi permohonan itu dan menerangkan yang versi permohonan itu boleh menerima patch. Patches mengandungi sekurang-kurangnya, dua jelmaan pangkalan data dan boleh mengandungi fail patch yang disimpan di dalam aliran kabinet fail pakej patch. Untuk maklumat lanjut mengenai bahagian-bahagian daripada pakej patch Windows Installer, lihat Pakej Patch.
Memberi perkhidmatan aplikasi dengan menyerahkan suatu patch Windows Installer, dan bukannya satu pakej pemasangan lengkap untuk produk yang telah dikemaskini boleh mempunyai kelebihan. Patch boleh mengandungi fail keseluruhan atau hanya fail bit perlu untuk mengemas kini sebahagian daripada fail. Ini boleh membolehkan pengguna untuk memuat turun patch naik taraf yang jauh lebih kecil daripada pakej pemasangan untuk keseluruhan produk. Kemas kini menggunakan tampalan boleh mengekalkan penyesuaian pengguna permohonan itu melalui naik taraf.

2.1.3 Components
Setiap komponen yang rosak seperti hard disk, RAM,grafik card dan motherboard perlu diganti dengan komponen yang sesuai.Sebagai contoh processor Core i5 yang menggunakan socket 1150 perlu ditukar dengan socket 1150 yang setaraf dengannya.Ini kerana motherboard yang digunakan hanya sesuai untuk socket 1150 sahaja.Begitu juga dengan Ram yang berkapasiti 8GB DDR3 yang hanya boleh diganti dengan jenis kapasiti yang sama.

3.0 CORRECTIVE MAINTENANCE TASK



3.1 Stability Test
Ujian Windows Server terutamanya tekanan berorientasikan ujian yang termasuk pelanggan / server I / O , tekanan rangkaian , penggunaan CPU, dan memori penggunaan. Ujian khusus anda mesti menjalankan bergantung kepada ciri-ciri yang anda laksanakan pada pelayan.

3.2 System Functional Test
Ujian fungsi sistem adalah ujian individu keupayaan sistem. Beberapa ujian dijalankan untuk setiap sistem , dan beberapa ujian hanya berjalan jika keupayaan wujud dalam sistem.

3.3 System Stress Test
Ujian Sistem Tekanan terdiri daripada beberapa beban kerja senario pelayan yang beroperasi di ruang alamat peringkat pengguna yang digunakan untuk sistem untuk menjalankan perkakasan sistem , peranti dan pemacu sistem khusus , rangkaian dan penyimpanan penyesuai dan pemandu, dan mana-mana pemandu penapis yang mungkin menjadi sebahagian daripada konfigurasi sistem, seperti pemandu pelbagai arah penyimpanan, penyimpanan atau sistem fail pemandu penapis, atau perantaraan pemandu rangkaian lapisan.

3.4 Remote Test
Dengan Remote Desktop Connection, anda boleh menyambung kepada komputer yang menjalankan Windows dari komputer yang menjalankan Windows lain yang disambungkan ke rangkaian yang sama atau ke Internet. Sebagai contoh, anda boleh menggunakan semua program, fail, dan sumber-sumber rangkaian komputer kerja anda dari komputer rumah anda, dan ia hanya seperti anda duduk di hadapan komputer anda di tempat kerja.
Untuk menyambung ke komputer jauh, komputer yang mesti dihidupkan, ia mesti mempunyai sambungan rangkaian, Remote Desktop mesti diaktifkan, anda perlu mempunyai akses rangkaian ke komputer jauh (ini boleh dilakukan melalui Internet), dan anda perlu mempunyai kebenaran untuk menyambung. Kebenaran untuk menyambung, anda perlu berada di senarai pengguna. Sebelum anda memulakan sambungan, ia adalah idea yang baik untuk mencari nama komputer anda menyambung kepada dan memastikan sambungan Desktop Remote dibenarkan melalui firewall itu.
Jika anda akaun pengguna tidak memerlukan kata laluan untuk log masuk, anda perlu menambah kata laluan sebelum anda dibenarkan untuk memulakan sambungan dengan komputer jauh.

3.5 Remote Test
Tracert (juga dikenali sebagai traceroute) adalah satu alat yang berasaskan Windows yang membolehkan anda untuk membantu menguji infrastruktur rangkaian anda. Kita akan melihat bagaimana untuk menggunakan tracert ketika cuba untuk menyelesaikan masalah dunia sebenar. Ini akan membantu untuk mengukuhkan kegunaan alat dan menunjukkan kepada anda cara-cara yang menggunakannya semasa bekerja di rangkaian anda sendiri.
Utiliti TCP/IP ini membolehkan anda untuk menentukan paket laluan melalui rangkaian untuk mencapai pelbagai khususnya yang anda tetapkan. Tracert berfungsi dengan meningkatkan "Time To Live" (TTL) nilai setiap paket dihantar berturut-turut. Apabila satu paket melalui host, host tersebut akan mengurangkan nilai TTL satu dan ke depan paket untuk menjadi host seterusnya. Apabila paket dengan TTL satu sampai, host membuang paket dan menghantar satu ICMP. Tracert, jika digunakan dengan betul, boleh membantu anda mencari tempat dalam rangkaian anda yang disalurkan tidak betul atau tidak wujud sama sekali.

3.6 Connectivity Test
Untuk menguji sambungan TCP/IP dengan menggunakan arahan ping, menggunakan paparan arahan ipconfig untuk memastikan bahawa penyesuai rangkaian anda bukan dalam keadaan media terputus.
Buka Command Prompt, dan kemudian ping host dikehendaki menggunakan alamat IP jika arahan ping gagal dengan masej "Permintaan masa yang ditetapkan", mengesahkan bahawa alamat IP host adalah betul, bahawa host adalah beroperasi, dan bahawa semua pintu masuk (router) antara komputer ini dan host adalah beroperasi.
Untuk menguji resolusi host nama dengan menggunakan arahan ping, ping tuan host yang dikehendaki menggunakan nama host. Jika arahan ping gagal dengan "Tidak dapat menyelesaikan sasaran sistem nama" mesej, mengesahkan bahawa nama host adalah betul dan bahawa nama tuan rumah boleh diselesaikan oleh pelayan DNS anda.





















































































Comments

Popular posts from this blog

Jenis-Jenis Penyambung Kabel Komputer

Penyelenggaraan Rangkaian Komputer

Pengenalan Kepada Asas Pengkabelan Rangkaian