Computer Network System Health Check

1.0 COMPUTER NETWORK SYSTEM HEALTH CHECK

1.1 Hard Disk Utilization

                             Rajah 1.1 : Hard Disk Utilization

Mengekalkan margin ruang cakera yang tersedia. Melalui hard disk utilization,kita dapat mengetahui jumlah penggunaan hard disk sama ada optimum atau tidak.

1.2 CPU Utilization

                               Rajah 1.2 : CPU Utilization

Gunakan tab Prestasi dalam Task Manager untuk melihat bagaimana CPU komputer anda sedang digunakan oleh Windows dan program-program lain yang berjalan pada komputer anda.
1. Buka Task Manager dengan klik kanan bar tugas , dan kemudian mengklik Pengurus Mula Tugas .
2. Klik tab Prestasi .
Bahagian atas dua graf menunjukkan berapa banyak CPU yang digunakan , kedua-duanya pada masa ini dan untuk beberapa minit yang lalu. (Jika graf Sejarah Penggunaan CPU kelihatan berpecah , komputer anda sama ada mempunyai beberapa CPU , CPU dual -core tunggal, atau kedua-duanya. )
Satu peratusan yang tinggi bermakna bahawa program atau proses yang berjalan memerlukan banyak sumber CPU , yang boleh melambatkan komputer anda. Jika peratusan muncul dibekukan pada atau hampir 100 %,maka program yang mungkin tidak akan balas. Untuk maklumat lanjut, lihat Keluar satu program yang tidak bertindak balas .
Untuk melihat maklumat lanjut mengenai penggunaan CPU, di bahagian bawah tab Prestasi , klik Sumber Monitor. Jika anda diminta untuk kata laluan pentadbir atau pengesahan , taip kata laluan atau menyediakan pengesahan. Monitor sumber menunjukkan maklumat sama seperti yang
ditunjukkan dalam Task Manager , tetapi dengan maklumat lanjut. Untuk maklumat lanjut mengenai Sumber Monitor apabila anda menggunakannya, klik Help, dan kemudian klik Monitor Sumber Bantuan.

2.0 SYSTEM BACKUP

Backup merupakan suatu proses menyalin semula fail data atau sistem data di dalam computer dan menyimpannya di tempat lain contohnya floppy disk, magnetic tape, CD dan lain-lain. Cakera keras (hard disk) merupakan media penyimpanan data yang paling utama. Sekiranya cakera keras ini rosak, ianya boleh menyebabkan kita kehilangan data yang telah disimpan. Bagi memastikan data yang sedia ada di dalam computer tidak hilang kita perlu melakukan backup data. Sekiranya fail data telah dibuat backup, kita boleh menggunakan kaedah restore data untuk mendapatkan semula data yang telah hilang.

2.1 Jenis- jenis Back Up

Back Up Sistem Fail
Backup system fail ialah membuat salinan pendua bagi fail-fail system yang terdapat di dalam sesuatu windows.Ini mengelakkan dari berlakunya kerosakan (corrupted) kepada windows yang digunakan. Dengan menggunakan System Backup yang telah tersedia di dalam Windows, kita boleh backup kepada fail system berikut:
- Registery
- Files under Windows File Protection,
- Boot files.

Back Up Fail Data
Backup data adalah merupakan salah satu proses menyalin sesuatu data yang terdapat didalam computer kepada suatu tempat yang lain. Data- data yang disalin adalah seperti nota, data sesebuah organisasi, lagu, cerita, mahupun segala fail software yang terdapat di dalam sesebuah komputer.
Katakanlah anda berkerja didalam sebuah agensi yang mengendalikan urusan Perundangan. Contohnya anda mengendalikan data berkenaan identiti orang yang akan disaman. Katakanlah komputer anda diserang Virus dan telah merosakkan Hard Disk komputer anda. Anda akan kehilangan data yang penting dan ini akan mendatangkan masaalah dan kerugian bagi agensi berkenaan.
Contoh lain, katakan anda menyimpan kesemua gambar kenangan bersama keluarga yang diambil dengan DIGITAL CAMERA didalam Komputer anda. Suatu hari komputer anda mengalami kerosakan kerana lebihan Voltan akibat petir. Kerosakan hard disk telah menyebabkan anda kehilangan gambar yang pernah diambil 4 @ 5 tahun sebelumnya.
Walaupun ia tidak mendatangkan masaalah tetapi ia adalah kerugian kerana data/gambar berkenaan tidak akan dapat dikembalikan lagi.
Oleh itu, keperluan membuat backup adalah penting dan ia boleh diumpamakan membeli insurans bagi kenderaan anda sekiranya terjadi perkara diluar jangkaan.

Comments

Popular posts from this blog

Jenis-Jenis Penyambung Kabel Komputer

Penyelenggaraan Rangkaian Komputer

Pengenalan Kepada Asas Pengkabelan Rangkaian